Isztambul, Boszporusz 2002. áprilisban

Egy hetet töltöttünk expedícióban a vonuló gólyák és ragadozók számlálása céljából. Résztvevők: Kalocsa Béla, Tamás Enikő Anna, Süveggyártó Anita, Nagy Kornél Péter.

Bajáról indultunk autóval 2002.04.11-én este. Mire kivilágosodott, már Bulgáriában voltunk, és itt láttuk az első, 15 egyedből álló pihenő fehér gólya-csapatot (Podkrepa
mellett). 10 után előbb Harmanlinál 4, Ljubimecnél 15 fehérgólya repült határozottan északnyugati irányba. Később Edirnéig további 17+1+3+7+5 példány fehér és 2 fekete
gólya jött "szembe".

Kora délután érkeztünk meg Isztambulba. Ezres nagyságrendű havasi sarlósfecske-csapatok cikáztak.

13-án reggel Rumelifeneribe mentünk (a Boszporusz és a Fekete-tenger európai "sarkán" álló várromhoz), meglehetősen hűvös, szeles időben. Az első csapat fehér gólyát 11
órakor láttuk meg. Ekkor felmentünk kedvenc megfigyelőhelyünkre, a Sariyerben található Kocatas hegyre. Ott számoltunk 17:30-ig (mikoris elfogytak a madarak). A napi "termés":

fehér gólya: 1007 pld.
békászó sas: 32 pld.
egerészölyv: 2
törpesas: 3

A legnagyobb csapatméret e napon: 370 pld. fehér gólya

14-én nagy ködben érkeztünk meg a hegyre 9:30-kor. Kb. 10:30-ra kisütött a nap, majd nagyon meleg lett. Dél körül a Fekete-tenger irányából szél kerekedett, és érdekes
jelenségnek lehettünk tanúi: a hegyről lenézve láthattuk, ahogy a városra ráúszik a sűrű köd. Ez a nap hátralévő részében tartott (mint később kiderült, sokkal tovább is),
és a szél egyre erősödött. Láttunk ezen a napon:

fehér gólya: 8440 pld.
barna kánya: 1
halászsas: 1

A legnagyobb csapatméret e napon: 1130 pld. fehér gólya

Estefelé Zekeriyaköy (Isztambul-északnyugat; Belgrad Ormani) felé kb. 1000 pld. éjszakázó fehér gólya ül a fákon ill. a legelőkön.

15-én reggel 8-ra a Belgrádi erdő környékén éjszakázó gólyáknak nyoma sincs. 9-re felmegyünk a hegyre. Az egész város ködben van, de a hegy teteje fölötte van (még). Madarak:

fehér gólya: 4116 pld.
daru: 1
barna kánya: 3

A legnagyobb csapatméret e napon: 870 pld. fehér gólya

Délutánra (13:30) annyira elromlik az idő, hogy nincs értelme a hegyen maradni. A ködtől nem látunk és fúj a szél. Elindulunk délkelet felé. A Camlicán süt ugyan a nap, de madarat sehol nem látni. A köd terjeszkedik déli irányba.

16-án
egész nap sűrű köd van, esik az eső, fúj a szél. Hiába megyünk dél felé, ott is ugyanaz a helyzet. A városnézés a legértelmesebb foglalatosság. Madarak sehol, leszámítva a mindig, mindenhol jelen lévő csókákat és az 1 pld. batlát, amely estefelé a szállodai szobánk ablaka előtt elrepült...

17-én a köd "stabilizálódni" látszik. Nemhogy az eget meg a Boszporusz túlpartját, de a vizet sem látni. A városközpont felé megyünk (délre kb. 20 km). A délelőttöt jobb híján múzeumban töltjük. Kora délután javul az idő. Az ázsiai oldalon elindulunk észak felé, Anadolu Kavagi jó helynek tűnik, mert szemben van a Kocatassal. Találunk is megfelelő megfigyelőhelyet (egy XII. szd-i bizánci erőd romjain).

egerészölyv: 66 pld.
barna kánya: 1
kígyászölyv: 1

A legnagyobb csapatméret e napon: 200 pld. fehér gólya

18-án 10:00 órától tartózkodtunk a Kocatason. Viszonylag jó az idő (valószínűleg azért, mert nekünk haza kell utaznunk). 11:30-ig megszámoltunk:

egerészölyv: 39 pld.
fehér gólya: 470 pld. (max. csapat: 230 pld)
békászó sas: 3 pld.
törpesas: 2

Az utolsó madár, amit a Boszporusz fölött átkelni láttunk, egy pusztai ölyv volt.